Blog

Er kirkebygget viktig?

I Norge finnes det i dag i overkant av 1600 kirkebygg. Legger du til kirkegårder, menighetshus og prestegårder, snakker vi om et betydelig mye høyere tall. Kirker er ofte landemerker som vi legger merke til, og som vi enten kan synes er veldig fine eller veldig stygge. Mange har et tradisjonsbetinget forhold til kirker, mensFortsett å lese «Er kirkebygget viktig?»

First fighting for peace and later allowing deadly violence? Where is Democracy in Myanmar? A study of the strings between Aung San Suu Kyi’s governmental party and Buddhism

Aung San Suu Kyi, who got known for fighting for peace and democracy in 1988, is State Counsellor and head of the first democratically elected party in Myanmar. However, her reputation is tarnished. Did she change sides? And what is it about her governmental party, the National League for Democracy (NLD)? Hanna Laird’s up toFortsett å lese «First fighting for peace and later allowing deadly violence? Where is Democracy in Myanmar? A study of the strings between Aung San Suu Kyi’s governmental party and Buddhism»

Sjelesorg på chat?

Sjelesorg på chat noe å satse på? Bruker vi ikke nok tid på nettbrett telefoner og tv skjermer fra før? Det er kanskje tanken du får når du hører om sjelesorg på chat. Marie Holmen har i sin masteroppgave dykket inn i tematikken sjelesorg på chat, og fremlagt flere positive elementer i å motta sjelesorgFortsett å lese «Sjelesorg på chat?»

Religious Collision In Cameroon: What, who, and why do religious communities clash?

In the multitude of religious conflicts of the world today, Chunyuy Shwei Emmanuel in his thesis zooms in on a recent series of overlooked clashes and finds several important factors. Though his research pertains specifically to Cameroon, its implications are nonetheless relevant for us around the world. Through his research, Emmanuel unravels the theology, history,Fortsett å lese «Religious Collision In Cameroon: What, who, and why do religious communities clash?»

Fight for justice, “One Million Signature Campaign for Equality (OMSCE) in Iran”

What tactics do the women of the OMSCE apply to escape power? To what extent do thesetactics indicate power relations in social structure and everyday practice? What does OMSCE seeas the strategies of domination to regulate and control feminist Muslims? These are the main questions that Farsaneh Sajadpour attempts to illuminate for us with herFortsett å lese «Fight for justice, “One Million Signature Campaign for Equality (OMSCE) in Iran”»

Nord-Irland: Segregerte skoler

Religiøst segregert skolesystem i Nord-Irland Ingeborg Trovåg Bjørneset, student ved MF, presenterte våren 2020 i sin masteropp-gave en lang konflikt i Europa som ikke er like velkjent som før, og som i nyere tid har blitt overskygget av Covid-19 og pandemien. Bjørneset har tatt for seg Nord-Irland og presenterer et komplekst område der to ulikeFortsett å lese «Nord-Irland: Segregerte skoler»

Løgn i norske skoler?

Misvisende undervisning Våren 2020 presenterte Magne Fossan, student ved lektorprogrammet på MF, en rekke oppsiktsvekkende funn i sin masteroppgave. Studenten har tatt et dypdykk i fem lærebøker i historiefaget, der han har analysert hvordan middelalderkirken blir fremstilt. Dommen er ikke nådig, norske elever har blitt foret med et ensidig narrativ som undergraver mange aspekter vedFortsett å lese «Løgn i norske skoler?»

«Har ikke tid, er bullshit». Kreativitet i skolen

Hva tenker du på når du hører “kreativitet i skolen”? Kanskje kommer minner frem fra kunst-og håndverkstimene, sure toner fra blokkfløyta, eller kokkelering i heimkunnskapen. Dessverre er nok dette tilfelle for mange av dagens elever også, når det finnes lærere som mener kreativitet er noe som alltid må prioriteres vekk for å oppnå konkrete resultater.Fortsett å lese ««Har ikke tid, er bullshit». Kreativitet i skolen»

Laster…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.


Follow My Blog

Get new content delivered directly to your inbox.

Lag nettstedet ditt med WordPress.com
Sett i gang
%d bloggere like this: